تبلیغات
قالب وبلاگ
.

.
نویسندگان
مطالب مفید
سایتهای مفید
پیوندهای روزانه

هر ورزشی تجهیزات خاص خود را دارد ، بحث و شناخت تجهیزات از عوامل موفقیت در آن رشته ورزشی می باشد ، کوهنوردی علاوه بر ورزش نوعی زندگی کردن در طبیعت است ، زیستن حتی برای مدتی کوتاه نیازمند رعایت قواعد و قوانین خاصی است ، با هیچ شرایطی طبیعی نمی تواند جنگید ولی می شود با تمهیداتی با شرایط مختلف طبیعت سازگاری حاصل کرد ، داشتن یک خواب خوب در طبیعت به خصوص در کوهستان می تواند مهمترین عامل در لذت بردن از کوهستان به حساب آید . چادر ، کیسه خواب و زیر انداز خوب از اقلام اصلی کمپ بود و شناخت آنها بر هر کوهنورد و طبیعت گردی ضروری است . مطالب زیر در خصوص کیسه خواب تقدیم شما می گردد امید که مفید واقع شود .

کیسه خواب

یکی از نکات مهم و قابل توجهی که توانایی یک کوهنورد را در هر چه بهتر گذراندن شبی راحت در کوه را نشان میدهد چگونگی استفاده از کیسه خواب می باشد.ممکن است کوهنوردی یک کیسه خواب دمای 35- با پر مناسب و دوخت خوب داشته باشد اما توانایی استفاده از آن را یاد نگرفته باشد.

کیسه خواب مناسب جزء مهمی از عوامل برپایی یک کمپ خوب می باشد، که هر کوهنورد باید توجه خاص به آن داشته باشد. اما قابل توجه است و هر کوهنورد هم باید بداند که کیسه خوابی که شما درون آن قرار می گیرید گرم نمی کند بلکه این حرارت بدن شماست که با توانایی هایی موجودش و محیط کیسه خواب را گرم می کند، بنابراین می توان گفت کیسه خواب با لایه بیرونی و لایه گرمایی فقط می توانند کمک کنند تا حرارت بدن خارج نگردد. به تعبیر دیگر کیسه خواب یا هر پوشاک دیگر به عنوان یک عایق حرارتی به حساب می آید که نمی گذارد گرمای بدن شما به محیط بیرون برسد و شما احساس گرما می کنید .

بعضی از کوهنوردان ترجیح می دهند تا حتی المقدور سبک وزن حرکت کنند و در نتیجه کمی از راحتی خود را قربانی مزیت سبک بودن می کنند و این توفیق فقط با کیسه خوابهای نیم تنه یا تنه مقدور می باشد، این نوع کیسه خوابها زمانی که با کت و سایر لباسهای گرمایی استفاده شوند می توانند تا سرمای زیر صفر را تحمل کنند.

گرمای کیسه خواب توسط ماده ای عایق و گرمایی که در بین آن قرار دارد و باعث حبس هوا در لابلای خود می شود به وجود می آید این لایه عایقی برای جلوگیری از خروج هوای گرم و ورود هوای سرد خارج به درون کیسه خواب می باشد.

آنچه در مورد کیسه ی خواب باید بدانیم:

1- کیسه خواب باید اندازه بدن شما باشد. کیسه خواب عریض و بزرگ، جا گیر و سرد و سنگین است و اگر کیسه خواب تنگ باشد، باید به زور زیپ آن را ببندید. در این حالت بدن شما با فشاری که به جداره کیسه وارد می کند لایه عایق فشرده و هوای بین آن خالی می شود و در نتیجه درون کیسه خواب سرد می شود و اگر کوتاه باشد قسمت پا و سر فشرده می شود و آن هم باعث سرد شدن کیسه خواب می گردد .

2- برای فصل زمستان کیسه خواب را کمی بلندتر انتخاب کنید. (فضای اضافی برای خشک کردن البسه و وسایل).

3- کیسه خواب باید سبک وزن باشد.

4- قابلیت فشرده شدن و انبساط را داشته باشد. (به خوبی به حالت اولیه برگردد).

5- کیسه خواب هیچ گاه نمی تواند صد در صد مانع از دست رفتن گرمای بدن بشود.

6- تشک، رختخواب بادی و غیره؛ توانایی جسمانی ( سوخت و ساز درونی بدن) برای این کار و لازمند تا در عین حال کمی به راحتی خواب بیفزایند اما سوخت و ساز درونی هر بدن ـ درجه حرارت محیط و عایق بودن نکات قابل توجهی هستند.

7- کیسه خواب اعم از پر با الیاف مصنوعی باید قادر به حبس هوا به منظور عایق بندی باشند.

8- پر و یا الیاف مصنوعی بعد از فشرده شدن باید قابل انبساط باشد زیرا در نگهداری هوا بسیار مؤثر می باشد؛ تحت فشار قرار گرفتن کیسه خواب موجب دفع هوا می شود و در نتیجه انسان می ماند و یک لایه فشرده شده.

1- پر 9- پر وقتی خیس می شود به سختی در بیابان خشک شود.

10- کیسه خواب های پلی استر در مقابل رطوبت مقاوم هستند و در مجاورت آب بیشتر قطر خود را حفظ می کنند. (جانشین پر می شوند)

11- طرح کیسه خواب مهم نیست اما کیسه خواب طرح مومیایی احتمالاً مؤثرترین است.

12- در صورتیکه محتویات کیسه شل باشد (پر یا کرک) باید آن را طوری قرار داد که مانع تشکیل نقاط سرد در طول دریچه ها و زیپ نشده و جابجا و در یک جا جمع نگردند و این کار به لحاف دوزی جعبه ای یا حجره حجره معروف است.

13- در مورد کیسه خواب هاب پلی استر حرکت توده ای مهم نیست زیرا با خشتهای مواد به همدیگر دوخته شده اند

14- با زیپ ها می توانید دمای محیط خواب را تنظیم کنید.

15-در زمستان عایق شدن نسبت به سطح زمین اساس کار است، گاهی می توان با محل استراحت را با سرخس ـ خلنگ یا علف پر کرد و آن را عایق کرد.

16-هر گاه در سراشیبی قرار دارید، خوابیدن در حالیکه سرتان بالا است راحت تر است.

17-هر گاه زمین سخت و سنگی است دمر بخوابید.

18-کیسه های ضد آب جهت لوازم خیس و بیماری سفر (تهوع) به همراه داشته باشید.

19-از پیچیدن سفت کیسه خواب به دور خود بپرهیزید زیرا هوای گرم عایق شده را فراری می دهد.

20-خشک کردن لباس خیس در کیسه خواب فکر خوبی نیست. (کیسه خواب خیس می شود و هیچ کدام خشک نمی شود) بهتر است روز بعد آن را در حال حرکت خشک کنید.

21-در صورتی که هوا خیلی سرد است دستکش ها و پوتین ها را در کیسه پلی تن پیچیده داخل کیسه خواب ببرید.

22-از روزنامه برای عایق سازی زیر کیسه استفاده کنید و همچنین تمیز کردن و خشک کردن پوتینها و آش درست کردن.

23-شب هنگام جوراب خشک به پا کنید.

24-چنانچه احتمال یخ زدگی پوتینها وجود دارد آن را در یک کیسه پلاستیکی پیچیده و بداخل کیسه خواب ببرید با گترها هم همین کار بکنید.

موادی عایقی که در کیسه خواب ها به کار می رود دو دسته می باشند:

1- پر قو

2- الیاف مصنوعی

1- پر قو :

الف : مزایای کیسه خواب پر قو :

کیفیت بالا و درجه انبساط 700 تا 800 که هر گرم آن توانایی 405 تا 462 سانتی متر مکعب را دارد. پر گرمترین، سبکترین، قابل فشرده ترین و در عین حال لوکس ترین عایق موجود است.

ب : معایب کیسه خواب پر قو:

قیمت بالا، از دست دادن خاصیت گرمایی در صورت خیس شدن، دیر خشک شدن و ضد آب نبودن بعضی از کیسه خوابهای پر بنابراین در شرایط مرطوب، کیسه خواب را قبل از اینکه در کوله پشتی قرار دهید درون یک کیسه پلاستیکی کاملاً ضد آب قرار دهید.

2- الیاف مصنوعی:

الف : مزایا :

کیسه خوابهای الیاف مصنوعی بسیار ارزانتر از کیسه خوابهای پر هستند، در زمان خیس و مرطوب بودن تا حدی خاصیت گرمایی خود را حفظ می کنند، اما در عین حال خوابیدن در کیسه خواب خیس چه پر و چه مصنوعی عذاب آور است.

ب: معایب:

کیسه خوابهای الیاف مصنوعی قابلیت فشرده شدن کمتری دارند. نسبت به کیسه خواب پر مشابه سنگین تر هستند؛ قابلیت فشرده شدن و باز شدن زاید مانند پر ندارند. از این رو چون خاصیت پف کردن کمتری دارند در نتیجه گرمای خود را سریع از دست می دهند.

مواد به کار رفته در کیسه خواب ها

1- پارچه های ورقه ای و پوشش ضد آب، تنفسی (گرتکس) که در محیط های مرطوب، مثل چادر و غار برفی یا کیسه بیوواک مزایای بالایی دارند.

2- پارچه های میکرو:

از نخ بسیار نازک نایلون یا پولیستر بافته شده اند این نوع پارچه ها قابلیت ضد آب و تنفسی بیشتری نسبت به پارچه های ورقه ای دارند و سبک تر هستند و هم چنین قابلیت فشرده شدن بیشتری دارند. بعضی از پارچه های میکرو بوسیله پلیمرهایی مانند سیلیکون عمل آورده شده اند که قابلیت ضد آب دارند و دوام آنها را بالاتر می برد.

3- نایلون:

پوشش نایلونی کیسه خواب ها، سبکترین، قابل فشرده ترین و تنفسی ترین پارچه موجود است، اما این پارچه ها در مقابل تعرق درون چادر و رطوبت هوای بیرون کمترین قابلیت را دارند.

کوهنوردان عزیز دقت کنند:

الیاف اکثر لباس ها ضد آب و تنفسی هستند یعنی اینکه آب را به خود جذب نمی کنند و به خوبی هوا از خود بیرون می دهند و چنانچه این الیاف ضد آب در هنگام بافت به خوبی هم فشرده شوند آب را از سطح خود عبور نمی دهند، اما گرتکس نیستند.

مراقبت و نگهداری از کیسه خواب

خرید کیسه خواب یک سرمایه گذاری جدی و با ارزش است و با کمی مراقبت و توجه می توان از آن سالها استفاده کرد:

1- توصیه های سازنده کیسه خواب را به کار ببندید.

2- کیسه خواب را در مواقع استفاده نکردن در حالت آزاد (آویخته) نگه دارید.

3- با استفاده از یک آستری درونی مجزا، از چرک شدن کیسه خواب بر اثر تماس چربی بدن خودداری کنید.

4- نقاط کثیف شده را با شستشوی موضعی توسط مواد تمیز کننده که توصیه شده است تمیز کنید.

5- هر از چند وقتی کیسه خواب را بشویید.

6- هیچ گاه از خشکشویی استفاده نکنید.

7- کیسه خواب را با استفاده از پودری نه چندان قوی و درون یک ماشین لباسشویی بزرگ با سرعت چرخش کم بشویید و چندین بار آبکشی نمایید و آن را با حرارت یک دستگاه خشک کن خنک نمایید. هر از چند گاهی آن را از دستگاه بیرون آورده و با کوبیدن روی نقاط گلوله شده، پرهای آن را پخش کنید و یا با قرار دادن یک توپ تنیس در آن (یک ربع آخر خشک شدن) باعث پخش شدن پرهای آن بشوید، پس از پایان کار با فشردن و لمس کردن لایه درونی آن، مطمئن شوید کاملاً خشک شده باشد . این عمل مستلزم چند ساعت وقت می باشد.

شکل ظاهری کیسه خواب ها با لوازم جانبی

شکل و اجزاء کیسه خواب باعث کار آمدی و تهویه آن می شود. یک کلاه خوب کیسه خواب تمام سر را می پوشاند و گرمای با ارزش را حفظ می کند و به صورت شما اجازه می دهد که آزاد باشد و تنفس کنید.

قسمت معروف به یقیه کیسه خواب دور گردن شما را می پوشاند و مانع خروج گرمای بدن به بیرون می شود. زیپ های بلند ورود و خروج به کیسه خواب را راحت تر می کند و جهت تهویه استفاده می شوند.

طراحی بعضی از کیسه خواب ها به صورت یک زیپ راست و یک زیپ چپ انجام می شود از این رو می توان دو کیسه خواب را از طریق زیپ به هم وصل کرد. زیپ های نصفه یا تا حدی وزن و حجم کیسه خواب را کاهش می دهند اما در عین حال بعضی از امکانات تهویه را حذف می کنند.

یک زبانه سر تا سری بر روی قسمت زیپ ها باعث کیپ و مایل شدن قسمت زیپ با هوای بیرون می شود. بعضی از کیسه خوابها یک آستری اضافه قابل شستشو دارند که باعث حبس شدن بیشتر گرمای بدن و گرمتر شدن کیسه خواب می شود، این آستر همچنین مانع نفوذ چربی بدن با کیسه خواب می گردد در برنامه های طولانی مدت که نمی شود کیسه خواب را شست چیز مفیدی می باشد ـ اما عیب آن اضافه شدن به وزن و حجم کیسه خواب است.

کیسه های آستری واترپروف با کاهش دادن فرار گرمای بدن موجب گرمای بیشتر می شوند. آنها در مناطق سرد مانع نفوذ رطوبت در کیسه خواب می شوند که همین کار مانع از تشکیل یخ درون این لایه می شود، با وجود این بعضی از کوهنوردان آن را غیر لازم و ناراحت کننده می دانند.

نتیجه گیری

1. خوب غذا بخورید و مایعات کافی به بدن خود برسانید این کار باعث سوخت و ساز مناسب بدن و ایجاد کالری جهت خواب شبانه می گردد. (برای خواب خوب بدن نیاز به کالری و نیرو دارد).

2. از یک زیرانداز خوب استفاده کنید تا عایقی بین سرمای سطح و بدن خود ایجاد کنید.

3. تعویض و پوشیدن لباس را درون کیسه خواب انجام دهید.

4. با لباسهای مجاور پوست بخوابید.

5. از پوشیدن لباسهای تنگ که گردش خون را مختل می کنند خودداری کنید.

6. یک کلاه گرم جهت جلوگیری از خارج شدن دمای بدن در دسترس خود داشته باشید و در کیسه خواب جورابهای خود را به پا کنید.

7. در بعضی از کیسه خوابها می توان پر را در قسمت بالا متمرکز و هوای محبوس در آن منطقه را افزایش داد.

با انداختن یک ژاکت در بالای کیسه خواب خود هوای محبوس در آنجا را افزایش دهید.

8. یک بطری کاملاً سر بسته و حاوی آب گرم به درون کیسه خواب ببرید.

9. از یک بطری ادرار در کیسه خود استفاده کنید تا در مواقع نیاز از کیسه خواب بیرون نیایید.

10. در هنگام خواب با باز و بسته کردن زیپ کیسه خواب جلوگیری از گرمای زیر و تعریق کنید.

11. از پوشیدن لباسهای ضد آب و باد که می تواند موجب تعریق و عدم تنفس گردد خودداری کنید و یا به خوبی از آن استفاده کنید.

12. چنانچه در پایین کیسه خواب احساس سرما می کنید به احتمال قوی پاهاتیان به آخر کیسه رسیده و پر آن فشرده شده است.

13. چنانچه زیر تنه شما سرد است، عایق بندی را رعایت نکرده اید و باید جابجا شوید تا پر کیسه خواب از فشردگی آزاد شود .

14. چنانچه با یک کیسه خواب خوب و مناسب احساس سرما می کنید بدانید که یا کیسه خواب اندازه هیکلتان نیست و یا آن را به دور خود فشرده اید.

15. هنگام خواب کلاه سر گذاشته و جوراب به پا کنید

16. اگر همه جوانب را رعایت کرده باشید نیاز به داروی مسکن ندارید.


.: گروه دوچرخه کوهستان توسن :.

لوگو گروه توسن

>
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات