تبلیغات
قالب وبلاگ
.

.
نویسندگان
مطالب مفید
سایتهای مفید
پیوندهای روزانه
با عرض پوزش تصاویر این صفحه پریده و من فایلش رو ندارم اما توضیحات کمک میکنه
بنده هم ابتدا با هواگیری ترمز ها مشکل داشتم ولی کار سختی نیست و کمی حوصله
میخواد



امیدوارم این ویدئو بتواند کمکی به دوستان بنماید

 تعویض روغن و هواگیری ترمزهای Shimano 2012
ترمزهای هیدرولیک یا روغنی روز به روز بیشتر جای خودشونو تو دوچرخه های کوهستان محکم می کنن و هر روز به
طرفدارانشون افزوده می شه. قدرت بالا, قابل اعتماد بودن و عملکرد بهتر در محیطهای خیس و گلی و خشن تنها بخشی از مزایای این نوع ترمزها برای دوچرخه سوارای عاشق خاک و سنگ و آدرنالین هست. اما در کنار این مزایا این ترمزها نیاز به نگهداری مداوم دارن تا بتونن وظیفه محافظت از جون شمارو به بهترین وجه انجام بدن.مثلا روغن هر نوع ترمز هیدرولیک بسته به اطلاعات کارخونه سازندش پس از یه مدتی نیاز به تعویض داره تا عملکرد ترمز حفظ بشه, بعضی وقتها هم دوچرخه سوار ممکنه نقصی رو تو ترمزش حس کنه که مجبور به هواگیری مجددبشه, لذا یکی از مهمترین مسایلی که هر دوچرخه سوار دارای ترمز هیدرولیک باید از اون آگاه باشه روش هواگیری و تزریق روغن یا Bleeding هست که دارای ظرافت زیادیه و هر گونه اشتباه, عملکرد ترمز رو به شدت تحت تاثیر قرار می ده. توصیه بسیار مهمی که من برای دوستانم دارم اینه که اگه خودتون به هر دلیل نمی تونین این کارو انجام بدین از اساتید سایت مثل آقا صابر , آقا کاوه و دیگر اساتید کمک بگیرین و به هیچ عنوان به مکانیک معمولی ندین تا بعدا پشیمون نشین ,باکی نیست که این کار ممکنه ترمزتون رو خراب کنه بلکه ممکنه جونتون رو به خطر بندازه...
Shimano یکی از معتبرترین تولید کننده های قطعات دوچرخه هست و ترمزهای اون طرفدارای خاص و پروپا قرص خودشو داره. تو این مقاله سعی می کنم روش bleeding ترمزهای شیمانو, با تمرکز رو مدلهای 2012 براتون توضیح بدم. دلیل تمرکز رو مدلهای 2012 اینه که Shimano یه سری تغییرات رو تو این مدلها نسبت به مدلهای قبلی ایجاد کرده که تعویض روغن رو محتاج به داشتن وسیله خاصی به اسم قیف روغن یا Oil funnel (شکل 1) میکنه که به احتمال خیلی زیاد تهیه این وسایل برای خیلیها مقدور نخواهد بود. بنابر گفته Shimano استفاده از این وسیله بازده هواگیری رو بالا می بره.





در مدلهای قبل 2012 مخزن روغن روی دسته ترمز با باز کردن 2 پیچ کاملا در دسترس قرار می گرفت و فرد می تونست به راحتی روغن رو درون مخزن بریزه (شکل 2) اما تو مدلهای 2012 ارتباط با مخزن تنها به واسطه یک سوراخ کوچک هست که قیف روغن به اون وصل می شه (شکل 3و 4).





<iframe src="http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/iRC0a/vt/frame" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" height="360" width="640" ></iframe>
(شکل 3)




(شکل 4)

در این مقاله من 2 روش رو که چند روزه روشون مطالعه و کار کردم و نیازی به تجهیزات Oil Funnel نداره رو توضیح می دم.
روش اول روش استاندارد تزریق روغن ترمزهای شیمانو مدل 2011 و ماقبله که من تغییرات جزیی دادم تا در مدلها 2012 هم قابل استفاده باشه و روش جالب دیگه رو توی یک فروم استرالیایی پیدا کردم و پس از اجرا اینجا قرار دادم. لازم به ذکر هست که تعویض روغن و هواگیری تمام ترمزهای Shimano و Tectro از یک قاعده کلی پیروی می کنه و روشهای گفته شده تو این مقاله در مورد سایر ترمزهای shimano مدل سالهای قبل هم صدق می کنه. پیشنهادی هم دارم که اگر آقا صابر و سایر اساتید مایل بودن با کمک به غنی تر کردن اینچین مقالات و ترجمه اونا, به اسم bike20 توی سایتهای خارجی هم منتشر کنیم. نوشتن این مقاله وقت زیادی رو گرفت امیدوارم بتونه مرجع خوبی باشه.

روش اول : روش استاندارد تزریق روغن با اندکی تغییر

زمان مورد نیاز:

حدودا 30 دقیقه

وسایل مورد نیاز (شکل 5)

1. 2 عدد سرنگ 10و 20 یا 50 میلی لیتری

2. شیلنگ تزریق سرم

3. روغن معدنی شیمانو (Shimano Mineral Oil)

4. آچار آلن

5. کنار زننده پیستون شیمانو (Spacer for bleeding)

6. آچار شماره 7

7.دستکش

8.عینک محافظ





مرحله تزریق روغن

قبل هرچیز یادمون باشه که حتما از دستکش و عینک محافظ استفاده کنیم. این روغن سمی هست و ممکن در تماس با پوست و چشم مشکل ایجاد کنه. از اونجاییکه من مجبور بودم در هربار عکس گرفتن دستکش رو در بیارم توی عکسها دستکش دیده نمی شه و دوستان ایراد نگیرن!

ابتدا با باز کردن پیچهای اتصال کالیپر , اونو آزاد می کنیم تا به سوراخ روغن کالیپر دسترسی داشته باشیم(شکل 6).


(شکل 6)

شلنگ سرم رو به سرنگ بزرگ وصل کرده و حدود 20cc روغن با سرنگ بزرگ و چند cc روغن با سرنگ کوچک می کشیم (شکل 7).



(شکل 7)

لنتهای ترمز رو برای جلوگیری از آلوده شدن به روغن خارج کرده (شکل 8) و کنار زننده پیستون را در کالیپر قرار می دهیم.



(شکل 8)


کنار زننده پیستون (bleeding spacer)

شلنگ سرنگ بزرگ رو به سوراخ روغن کالیپر وصل کرده (شکل 9) و پیچ محفظه روغن دسته ترمز رو باز می کنیم(شکل 10و 11).



(شکل 9)


(شکل 10)


(شکل 11)

با استفاده از آچار شماره 7 پیچ سوراخ روغن کالیپر رو به اندازه 1/4 دور باز کرده(شکل 12) و به آرامی تزریق روغن به سیستم رو شروع می کنیم(شکل 13).


(شکل 12)


(شکل 13)

تزریق آرامو تا جایی ادامه می دیم که روغن از سوراخ روغن روی دسته ترمز سرریز بشه و هوایی دیگه خارج نشه(شکل 14) و در اینحالت پیچ روغن روی کالیپر رو می بندیم(شکل 15).



(شکل 14)


(شکل 15)

مرحله هواگیری

تا کنون موفق شدیم سیستم رو پر روغن کنیم اما هنوز مشکل بزرگی وجود داره: حبابهای هوا.
حین تزریق به طور ناخواسته مقداری هوا درون سیستم گیر می کنه که به شدت روی عملکرد ترمز اثر می ذاره و باید خارج بشه که این مرحله به اسم هواگیری خوانده می شه و از 2 مرحله تشکیل شده:
1. هواگیری از کالیپر

2. هواگیری از مخزن دسته ترمز

هواگیری از کالیپر

با کمک دسته پیچ گوشتی یا هروسیله دیگه ضربات خیلی ملایمی به کالیپر می زنیم تا حبابهای هوای موجود به هم چسبیده و به سمت سوراخ روغن حرکت کنند(شکل 16).


(شکل 16)

در این مرحله از هواگیری استفاده از کمک یک دوست خیلی مفیده , بدین صورت که دوستمون سرنگ کوچک حاوی روغن رو مجاور سوراخ روغن دسته ترمز قرار می ده (شکل 17) و ما 1/4 دور پیچ روغن روی کالیپر رو باز می کنیم و به آرامی روغن رو به درون سرنگ بزرگ می کشیم, در این حالت حبابهای هوای موجود توی کالیپر همراه روغن وارد سرنگ می شن (شکل 18) و وظیفه بسیار مهم دوستمون اینه که به آرومی به سوراخ روغن دسته ترمز روغن اضافه کنه تا هوا وارد مخزن دسته ترمز نشه. لازم به ذکر هست که تو این مرحله نباید دسته ترمز فشرده بشه. وقتی دیگه هوا داخل روغن نبود پیچ کالیپر رو می بندیم(شکل 19). کالیپر با موفقیت هواگیری شد (شکل 20).



(شکل 17)


(شکل 18)

 
شکل 19

(شکل 20)

هواگیری از دسته ترمز

درحالیکه سرنگ کوچک حاوی روغن رو در یک دستمون گرفتیم به آرامی دسته ترمز رو فشار می دیم. با هر بار فشار مقداری حباب از سوراخ روغن خارج می شه (شکل 21) که باید بالافاصله با سرنگ چند قطره روغن اضافه کنیم تا جای حبابهای هوا پر بشه(شکل 22).



(شکل 21)


(شکل 22)

توسط دسته پیچ گوشتی ضربات ملایمی به شلنگ ترمز و دسته ترمز می زنیم تا حبابهای گیر کرده آزاد بشن (شکل 23). دوباره دسته ترمز را می فشاریم و روغن اضافه می کنیم تا جاییکه دیگه هوا خارج نشه. توجه کنین که تو این مرحله باید روغن لب به لب سوراخ باشه(شکل 24). پیچ سوراخ روغن رو بسته و هواگیری تمام است (شکل 25). اضافات روغن رو با ایزوپروپیل الکل (شیشه پاک کن) تمیز می کنیم(شکل 26و27).



(شکل 23)


(شکل 24)


(شکل 25)


(شکل 26)


(شکل 27)

روش دوم : تزریق روغن به روش Oil Funnel

این روش , روش توصیه شده توسط Shimano برای تمامی ترمز های مدل 2012 هست که نیاز به ابزار خاصی به اسم Oil Funnel یا قیف روغن داره (شکل 28) که فکر نکنم به این زودیا بشه اینجا پیداش کرد. این وسیله باعث ساده شدن تزریق روغن و حداکثر هوا زدایی از سیستم می شه. خوشبختانه توی یک فروم استرالیایی که آدرسشو پایین ضمیمه کردم [1] به روش جایگزین بسیار جالبی برخورد کردم و تصمیم گرفتم پس از اینکه شخصا آزمایش کردم ارایه بدم. نتیجه فوق العاده بود! در این روش بجای قیف روغن , از بدنه یک سرنگ 20cc استفاده می کنیم و نوک آنرا روی سوراخ روغن دسته ترمز قرار می دهیم. با شگفتی تمام , بدنه سرنگ با سیل خوب روی دسته ترمز قرار می گیره (شکل 29).



(شکل 28)


(شکل 29)

خوب مراحل کاملا شبیه روش اوله که قبلا توضیح دادیم با این تفاوت که تو این روش دیگه نیازی به سرنگ کوچک نیست, با استفاده از سرنگ بزرگ روغن رو از سمت کالیپر تزریق می کنیم به حدی که روغن حدود 10-15 سی سی توی سرنگ روی دسته ترمز بالا بیاد (شکل 30).


(شکل 30)

هواگیری کالیپر مثل روش قبل هست, پیچ روغن کالیپر رو 1/4 دور باز می کنیم و اجازه می دیم روغن با هوا خارج بشه, اگه احساس کردیم روغن در سرنگ دسته ترمز در حال تموم شدنه کمی روغن اضافه می کنیم(شکل 31) و زمانی که روغن کاملا عاری از هوا از کالیپر خارج شد پیچ روغن کالیپر رو می بندیم. کالیپر هواگیری شد


(شکل 31)

هواگیری دسته ترمز هم مثل روش اول هست با این تفاوت که نیازی به سرنگ کوچک نیست و با فشردن دسته ترمز خودبخود هوا خارج و روغن جاشو می گیره فقط مواظب باشین روغن درون سرنگ تموم نشه(شکل 32). در آخر هم عکسی از لنتهای Ice Tech شیمانو گذاشتم که سبب خنک شدن بیشتر لنت می شه (شکل 33).



(شکل 32)


(شکل 33)
__________________
.: گروه دوچرخه کوهستان توسن :.

لوگو گروه توسن

>
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات