تبلیغات
قالب وبلاگ
.

.
نویسندگان
مطالب مفید
سایتهای مفید
پیوندهای روزانه

 

پوشاک دوچرخه سواری کوهستان

 

 

 

 

 

 

كلاه ایمنی یکی از وسایل ضرروی هنگام دوچرخه سواری است و حتی در کشور آمریکا و کانادا در صورت عدم استفاده برخورد قانونی می شود كه برای هر سن و هر درجه از مهارت در دوچرخه سواری و هر گونه مسیر اعم از کفی و سرازیری ضروری می باشد و از وارد شدن ضربه به جمجمه ،هنگام زمین خوردن یا تصادفات احتمالی جلوگیری می كند . کلاه ایمنی دارای سایز بندی است و هر فرد باید نسبت به اندازه و حجم سرش انتخاب نماید ، البته معمولا یک سری ار کلاهها یک محل رگلاژ در انتهای کلاه دارند یا امکان چسباندن ابرهای را داخل کلاه پیش بینی کرده اند ولی باز هم در درجه اول باید بدون اینها قالب سر شما باشد ، اگر قالبش به سر شما کوچک باشد به مغزتان فشار می آورد و باعث سردرد و اگر بزرگ باشد در مکانهای نا هموار به عقب و جلو حرکت می کند و گاهی هم در یک سراشیبی جلوی چشمتان را می گیرد که بسته به موقیعت نمی توانید دستتان را از فرمان جدا کنید تا کلاه را بالا بزنید و اتفاقی نا گوار را تجربه کنید .

کلاهها دارای بند هستند که از دو طرف صورت در زیر چانه قفل می شوند و این هم رگلاژ پزیر است و باید محکم کنید تا شرایط حرکت به جلوی چشم پیش نیاید .این بند اگر باز باشد گذاردن کلاه بر سر فقط به درد بلاهای آسمانی می خورد که سنگی یا وسیله ای از بالا افتاد محافظت کند در غیر این صورت اکثر حادثه ها با خوردن به زمین دوچرخه سوار رخ می دهد که بلافاصله کلاه از سر جدا شده و سر بدون کلاه ضربه می بیند .

کلاه ایمنی عمدتا از فیبر ساخته می شوند و بسته به طراحی و سبکی و زیبائی قیمتهای مختلف دارند و در توصیه های تمامی سازندگان این کلاهها در اولین ضربه محکم به آنها خاصیت اول خود را از دست می دهند و باید تعویض گردند و کاربران نباید از این که قیمت کلاهشان بالا بوده و حیف است آن را کنار بگذارند به شدت باید پرهیز کنند و بهتر است کلاه ایمنی دارای لبه سایبان باشد تا جلوی نور شدید آفتاب را خصوصا در ارتفاعات بگیرد .  از طرفی بنا به توصیه سازندگان کلاهها به هیچ عنوان بعنوان کلاه ایمنی موتور سواری کاربرد نداشته چرا که ضربات وارده به فرد موتور سوار به علت سرعت بالا بسیار محکم تر از دوچرخه سواری می باشد .

در مورد رشته های سراشیبی یا دانهیل آن هم چون سرعت بالا دارد کلاه به صورت فک دار و محکم باید استفاده شود ، این نکته هم توجه شود که کلاه فک دار به سبب وزن و پوشش کامل به هیچ وجه در مسیرهای سربالای قابل استفاده نبوده چرا که سنگین بوده و قابلیت تنفس نداشته چون شیاری بر رویش وجود نداشته و به شدت داخل کلاه گرم شده و فرد سرش خیس عرق می شود .

در انتها به قول یکی از مربیان « اگر احساس می کنید چیز با ارزشی برای حفظ کردن دارید از کلاه ایمنی استفاده کنید» .


  

 

دستكش مخصوص دوچرخه سواری از دیگر وسایل ضروری دوچرخه سواری است و دارای دو مدل بدون انگشت و با انگشت است و  تفاوتش با دستکشهای دوچرخه کورسی در استحکام دو طرف دستکش است که در قسمت داخلی از ابر یا ژل و یا نوعی ضربه گیر استفاده می شود تا در مسیرهای ناهموار اندکی از ضربات وارده را خنثی کند و در پوشش بیرونی هم ضخیم تر یا با روکش است که بیشتر به سبب زمین خوردنها یا برخورد با خارها و بوته ها و شاخه درختان مقاوم باشد . دستکش هم سایز بندی دارد و حتی استحکام مدلها باید به گونه باشد که دست داخلش احساس راحتی بکند ، از طرفی بسته به فصل دستکشهای مختلف وجود داشته  که در هوای سرد از یخ زدن انگشتها جلوگیری کند چرا که بر اساس سرما انگشتها بی حس شده و در مقابله با خطرات توانایی ترمز کردن از فرد می گیرد و از طرفی در هوای گرم اگر دستکش تنفس نداشته باشد ، خیس عرق شده و فرد را کلافه می سازد . مهمترین خاصیت دستکش هنگام زمین خوردن است ، چون بیشتر افراد هنگام زمین خوردن ابتدا از دستهایشان استفاده می کنند و با وجود دستکش در درجه اول از زخمی شدن کف دست جلوگیری می کند و دستکشی که دارای ضربه گیر در کف است کمی از ضربه وارده را خنثی می کند . در برخی مدلها در قسمت بالای دستکش را به صورت حوله ای استفاده می کنند تا فرد بتواند عرق صورت خود با آن قسمت پاک کند . دستکش یکی از لوازم مصرفی دوچرخه سواری است و دارای عمری محدود ولی نکته مهم اینکه در خرید دستکش سعی کنید مدل خوب خریده حتی اگر گران قیمت باشد چرا که خوش دست بودن یک دستکش در طول دوچرخه سواری موثر بوده و سعی شود برای هر فصل دستکش جداگانه تهیه شود . جنس دستکشها به جهت تنفس بهتر می تواند از جیر یا پارچه کششی بود و معمولا قسمت کف از جنس زخیمتر استفاده می شود و به هیچ وجه دستکشهای چرمی توصیه نمی شود چرا که این دستکشها با فعالیت بدنی عرق می کنند و بیشتر جهت موتور سواری مناسب هستند .


 

 

 

           عینك افتابی از دیگر وسایل ضروری هنگام دوچرخه سواری است که باید همرا داشته باشید . عینک دارای دو کاربرد مهم است یکی جلوگیری از نور شدید آفتاب و دیگری جلوگیری از ورود باد و گرد و غبار به چشمها به سبب حرکت سریع دوچرخه سوار خصوصا در سرازیری ها باید استفاده شود البته شکل فریم باید به گونه باشد تا باد از کنار ها وارد نشود . جنس عینکهای دوچرخه سواری نباید شیشه ای باشد چون در زمین خوردن یا برخورد با مانعی مانند  شاخه یک درخت امکان شکستن سریع داشته و خطرناک است . معمو لا عینکهای دوچرخه سواری از طلق تهیه می شود و هر فریم عینک با دو یا 3 رنگ شیشه مختلف همراه است تا در تمامی ساعات شبانه روز قابل بهره برداری باشد  و این شیشه ها به راحتی تعویض می گردند . جنس عینک و کارخانه سازنده بسیار مهم است چون عینک غیر استاندارد به چشمها آسیب می رساند و استفاده نکردن از آن بهتر از استفاده کردن می باشد . یک عینک استاندارد باید دارای  UV400  باشد تا اشعه های مخرب خورشید را خنثی کند . معمولا عینکها دارای 3 رنگ شیشه می باشند که رنگ تیره برای روز و هوای آفتابی کاربرد داشته و رنگ سفید یا آبی برای غروب و شب کاربرد داشته و رنگ زرد هم به عینک شب معروف بوده چون محیط را به نظر روشنتر می سازد .

  در رشته دانهیل به سبب سرعت بالا و به جهت محافظت از ورود  شاخه درختان و پاشیدن خاک و گل و آب  مسیر توسط لاستیکها  از عینک ایمنی به مانند موتور سواری استفاده می گردد .

 


 


پیراهن مخصوص دوچرخه سواری که بیشتر به صورت کشی بوده كه برای كم كردن مقاومت هوا تنگ و چسبان است و دو یا سه جیب در پشت دارد . البته این مدل پیراهن در دوچرخه کورسی مهم است ولی در دوچرخه کوهستان و طبیعت گردی چون هدف دستیابی به سرعت بالا نیست می توان از تی شرت هم استفاده کرد ولی نکته مهم در استفاده لباسها خاصیت تنفس آنهاست که با فعالیت فرد لباس خیس عرق نشود و بتواند سریع خشک شود چرا که بعد هر سربالای یک سرازیری است و لباس خیس در سرعت سرازیری باعث سرما خوردگی شما می شود .

پیراهن دوچرخه سواری کوهستان بیشتر باید شبیه لباسهای کوهنوردی باشد تا شبیه دوچرخه کورسی چون محیط فعالیت فرد در کوهستان است و باید با شرایط جوی کوهستان هم خوانی داشته باشد .

  در پیراهنهای دوچرخه سواری هم از تکنولوژی گرتکس نیز استفاده شده تا با قابلیت تنفس بتواند عرق را به خارج هدایت کند  و خاصیت ضد باد و آب تا از بیرون چیزی نفوذ نکند .

  گرتکس برای اولین بار برای فضا نوردان طراحی گردید تا لباسهایشان قابلیت تنفس داشته باشد .

 پارچه های گرتکس جنس الیافش به گونه ساخته شده که بسیار حساس هستند و باید مراقبت شوند در حقیقت ساختار فیبر مانندی را تصور کنید که با ضربه و فشار محکمی جمع می شوند و شبکه ها به هم می پیوندند یا با شستشوی غلطت باعث گرفتگی شبکه ها می شود و اینکه قیمت بسیار بالای دارند ولی  هم اینک این تکنولوژی در خدمت ورزش قرار گرفته تا از آن لذت ببرید .

 اگر می بینید قهرمانان جهانی در مسابقات و حتی در هوای سرد تنها از یک پیراهن استفاده می کنند مطمئن باشید که جنسش گرتکس مخصوص دوچرخه سواری بوده چون از طرفی  کشی است و شرایط ضد باد و ضد آب و خنک شونده به سبب تعریق بالا را دارا می باشد .   

 

              


 

 

   شورت یا شلوار مخصوص دوچرخه سواری كه برای مقابله با مقاومت هوا باید تنگ و چسبان باشد و به صورت کشی بوده و معمولا در وسط شورتها و حتی شلوارکها از پد ابری یا ژل استفاده می شود تا ضربه های وارده را بگیرد و از نشستن طولانی بر روی زین احساس خستگی نکنید .



 در دوچرخه کوهستان هم چون باز در محیط کوهستان بوده و سرعت بالا ندارید بهتر است از شلوارک 6 جیب استفاده کنید. البته در ایران در محیطهای شهری و روستایی هم  شلوارک توصیه می شود چون کمتر جلب توجه می کند  و این نکته را مد نظر داشته باشید هر چند فعالیت شما ورزشی است و به جهت راحتی در دوچرخه سواری از شورت یا شلوارک استفاده می کنید  ولی احترام به اعتقادات و آداب رسوم سرزمینی که وارد می شود مهم است. شلوارهای دو تیکه هم بسیار خوب هستند چون در محیطهای شهری و هوای سرد به صورت کامل و در سایر محیطها می توانید به صورت شلوارک استفاده کنید .



در هوای سرد حتما از شلوار مخصوص زمستانی که دارای کرک می باشد  استفاده کنید و به هیچ وجه از شلوارک یا شورت استفاده نکنید چرا که اثرات سو این عمل را در آینده تجربه خواهید کرد از درد استخوان گرفته تا حساس شدن بدن به کوچکترین باد و سرما بنابراین با دیدن چند فیلم خارجی و اینکه آنها بهتر از ما می دانند ، بدن خود را به سرما ندهید شاید آنها از ژل یا روغن خاصی بهره می برند .

در آفتاب هم یا از شلوار دوچرخه استفاده کنید یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید خصوصا در ارتفاعات تا دچار آفتاب سوختگی نشوید .

 در هر صورت در استفاده از شلوارک یا شلوار باید در هنگام دوچرخه سواری پد مخصوص را داشته باشند یا از شورتهای معروف به اسلیپ باید استفاده کنید که دارای پد می باشد .

 

 

 

                كفش مخصوص دوچرخه سواری دارای پل در کف کفش بوده تا در رکاب قفل شود وكف با انعطاف كم و مقاوم است و باعث می شود تمام نیروی وارده در محل برآمدگی پنجه پا به محور ركاب منتقل و از اتلاف انرژی و خستگی پا جلوگیری شود .


مهمترین خاصیت کفش مخصوص این است که باعث می شود پنجه پا از حالت صحیح که باید روی رکاب باشد خارج نشود . دیگر خاصیت کفش قفل شونده امکان بلند کردن دوچرخه از روی موانع را به فرد می دهد تا در رسیدن به موانع به جای توقف یا افتادن در چاله چرخ را در هوا از روی مانع بگذراند که قابلیتهای مهم دوچرخه سواری کوهستان نیز هست .

 رویه کفش دارای سوراخهای زیاد برای تهویه بوده تا بر اثر فعالیت زیاد عرق نکند . کفشها دارای مدلهای چسبی و بندی بوده و  مدل چسبی به سبب راحتی استفاده رایج تر است.

دو نوع زیره رایج است یک مدل دارای کف صاف بوده و فرد می تواند در شهر و حتی در محیطهای کوهستانی که امکان دوچرخه سواری ندارید با راحتی روی زمین راه بروید . در دیگر زیره رایج دیگر کف آن صلف نیست و دارای شیار است و اگر در طول برنامه هایتان پیاده روی ندارید مدل خوبی است و بیشتر جنبه مسابقه دارد. به تازگی در تولید کفشهای دوچرخه کوهستان از تکنولوژی کفشهای کوه بهره برده شده و کفش دارای تمامی مشخصات کوهنوردی با پل دوچرخه تعبیه شده و حتی از جنس گورتکس ساخته شده تا ضد آب و قابلیت تنفس داشته باشد .

 کفشها دارای مدلهای بدون ساق و ساق دار و صندل بوده و بسته به علاقه و کاربرد باید انتخاب شوند .

از آنجا که در ایران کفش دوچرخه یک کالای لوکس محسوب شده هم به جهت قیمت و هم عدم توجه به قابلیتهای آن کمتر مورد توجه بوده و تهیه یک کفش با مشخصات مورد علاقه و سایز بندی بسیار مشکل و حتی در مواردی نایاب است .

برای طبیعت گردی چون در مواردی باید مسیر کوهپیمایی و کوهنوردی را طی کنید بهتر است از کفش زیره صاف استفاده کنید و از طرفی چون در بسیاری از مسیرها باید از عرض رودخانه ها عبور کنید یا کفش خود را از پا در آورید از آب رد شوید چون کفش خیس باعث خرابی پوست پا و سرمازدگی و همچنین باعث گشاد شدن کفش می شود یا از صندل استفاده کنید ، البته صندل منتقدان خود را دارد که ممکن است در طول مسیر پا شما با صخره ها و سنگها برخورد کند و پا آسیب ببیند یا خارهای مسیرهای بدون جاده به راحتی در پای شما فرو می رود و از طرفی کوهنوردی با صندل مشکل است و حتی قیمتش نسبت به موادی که کار شده ارزنده نیست. علاقه مندان به صندل هم قابلیت عبور از رودخانه ها و خشک شدن سریع و عرق نکردن و سنگ و خاشاک ریز در داخل صندل گیر نمی کند تا نیز به در آوردن کفش و تخلیه باشد و اینکه مسیر های دوچرخه کوهستان چون در مسیرهای اغلب کوهپیمائی بوده مشکلی را پدید نمی آورد و سبکی کفشها را مطرح می کنند . تمام اینها بر می گردد به اینکه ببینید مزایا و معایب کدام نزد شما بیشتر است تا از صندل یا کفش استفاده کنید .   


 

 

    

 

     پل كفش كه مانع از لیز خوردن كفش روی پنجه ركاب میشود و بر روی رکاب قفل می شود و نکته مهم در دوچرخه سواری کوهستان این است که در محلهای گل آلود اگر پیاده روی داشته باشید دور پل کفش خاک و گل می چسبد و یا کفش شما بر روی رکاب قفل نمی شود یا هنگامی که نیاز دارید کفش خود را آزاد کنید گیر کرده و آزاد نمی شود و خطر به زمین خوردن را در پی دارد و حتی در کنار پرتگاهی باشید خطر سقوط به اعماق دره را دارد ، بنابراین در همه حال در کنار پرتگاهها کفش خود را در رکاب قفل نکنید 

 

 


کاپشن و بادگیر دوچرخه سواری از لوازم ضروری است که هنگام حضور در  ارتفاعات و مناطق مختلف باید همراه داشته باشید ، زیرا در کوهستان هوا متغییر است و در حالی که از یک هوای آفتابی و بهاری بهره می برید شاهد تغییر وضیعت جوی و توفان و باران می شود و باید آمادگی مقابله با شرایط سخت را داشته باشید و کاپشن شما باید ضد باد و ضد آب باشد البته این نکته مهم که اگر کاپشن شما خاصیت تنفسی به مانند پارچه های گرتکس را نداشته باشد تا ضمن جلوگیری از ورود آب به داخل باعث خروج رطوبت عرق بدن به خارج شود بهتر است از کاپشن ضد آب و باد خود استفاده نکنید چون وقتی عرق بدن نتواند خارج شود بدن شما از داخل تر شده و عرق بسیار شما را کلافه می کند یا زیپ کاپشن خود را کمی باز کنید تا هوا جریان داشته باشد تا دچار  خیس شدن از داخل نشوید . البته کاپشنهای مخصوص دوچرخه سواری از قسمت پشت دارای شکاف هستند تا هوا به راحتی در جریان باشد نه به گونه که این شکاف مشخص باشد و کمک بزرگی برای خنک شدن فرد دارد در مواقعی که کوله پشتی نیز حمل می کند . معمولا کاپشنهای ضد آب دارای پوشش مایع مانند هستتند که در اولین شستشو با مواد شوینده پاک شده و دیگر خاصیت خود را از دست می دهد و دیگر ضد آب نخواهند بود . البته در کاپشنهای گرتکس این مشکل وجود نداشته و به سبب ساختار پارچه با شستشو خاصیتش از دست نمی رود . نوعی از کاپشنها هم کاملا نایلونی هستند و هیچ گونی آبی از آنها عبور نمی کند که این عبور نکردن آب شامل تعریق هم می شود پس باز باعث خیس شدن شما می شود و کاربرد این کاپشنها به مانند شنلها یا پانچوهای ماهیگیری است که فردی بدون حرکت در جائی باشد تا تعرق نکند و این با فعالیت دوچرخه سواری هماهنگی ندارد .


رنگ لباسها بهتر است روشن باشد به مانند لباسهای کوهنوردی تا در هوای نامساعد یا حادثه ها یا دید اتومبیل سواران بهتر دیده شوید. 



   پیشانی بند برای جلوگیری از تماس باد سرد با پیشانی توصیه می شود در خصوصا در هوای سرد در هنگام حرکت در سربالای از پیشانی بند استفاده نکنید چون بر اثر فعالیت بدنی و تعریق خیس شده و در سرپاینی موجب سرماخوردگی  یا سردرد می شود .


 

 

 



 

   روكش كفش برای محافظت پا از آب و سرما پیشنهاد می شود البته  باید ضد باد و ضد باد باشد و روکش کفشها به طور کامل یک کفش را در بر می گیرند و در زیره کفش محل پل کفش باز است تا در رکاب قفل شود .



صورت بند در هوای سرد کاربرد دارد و بهتر است از مدلی استفاده کنید که دارای شیاری در جلوی بینی است تا تنفس شما را آسان کند و جنس آن هم کشی باشد بهتر است و به صورت چسبی که بتوان بر روی صورت تنظیم کنیم .  


 


 

 

                          

آستین برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دستها به خصوص در ارتفاعات بالا و از طرفی هم دستها شما به سبب گرد و خاک مسیر کمتر کثیف می گردد و باید از رنگ روشن استفاده کنید.


 


محافظ بدن بیشتر در رشته دانهیل کاربرد داشته و از لوازم ضروری این رشته به شمار می رود و می تواند جلوی ضربات وارده در سرعتهای بالا به سبب برخورد با زمین یا اشیا را بگیرد و برای استفاده در سربالای ها مناسب نبوده چون انعطاف پذیری کمی دارد به جهت بالا بودن استحکامش و این محافظها به صورت تکی نیز هستند که فقط برای ساق پا یا زانو یا آرنج و دوچرخه سواران می توانند با همراه داشتن آنها در کوله خود در سراشیبی ها از آنها بهره ببرند .


 

 

 

 


 

           پایبند برای روی شلوار كه از تماس شلوار با طبق قامه و زنجیر جلوگیری می كند ، البته برای مواقعی که از شلوار گرمکن ورزشی یا دیگر شلوارها استفاده می کنید کاربرد دارد .

  استفاده از مدل شبرنگ دار در شبها با توجه به حرکت پا بسیار موثر در جلب توجه رانندگان گذری می باشد .


 

 

 

 

            

 

کوله پشتی برای یک دوچرخه سواری که به مسافتهای دور می رود و پشتیبانی نیز او را همراهی نمی کند بسیار ضروری است تا بتواند تا وسایل ضروری اعم از پنچر گیری و لوازم تعمیر و کاپشن و لباس گرم در مواجهه با هوای متغییر کوهستان و حمل مواد تغذیه و غیره استفاده کند .

 قسمت داخلی کوله پشتی باید دارای ضربه گیر و نرم باشد تا به کمر فشار نیاورد و همچنین بندهای کوله روی شانه نیز باید نرم باشد تا شانه ها را زخمی و خسته نکند . بهتر جنس کوله پشتی ضد آب باشد تا در بارندگی ها خیس نشود و اگر ضد باران نیست حتما روکش ضد آب برایش تهیه کنید تا لوازم حیاتی شما اعم لباس اضافی و گرم بعد باران خیس نشده باشد . خوب است تا وسایل خود را داخل کسیه نایلون بگذارید و داخل کوله بگذارید و هر کیسه نایلون مجزا باشد تا به هنگام استفاده قابل دسترس تر باشد و امکان خیس شدن آنها بسیار کم می گردد . خصصا برای وسیل الکترونیکی به مانند چراغ و تلفن همراه و دوربین نایلونهای ضخیم تهیه کنید.

 دوچرخه کوهستان به سبب حرکت در مسیرهای خاکی و بلند شدن گرد و غبار و خک و گل به هوا و اینکه قمقمه آب در قسمت پائین دوچرخه قرار می گیرد به راحتی آلوده می گردد ، بنابراین از کیسه آب داخل کوله پشتی با شلنگی که از آن خارج گشته و بر روی بند کوله پشتی در جلوی سینه بسته می شود تا هم از آلودگی به دور باشد و هم اینکه آب مورد نیاز به راحتی در دسترس باشد و هم اینک کوله های مخصوصی طراحی شده تا جای این کیسه های آب و حتی محلی برای کلاه ایمنی  در نظر گرفته شده و حتی کوله های کوچک مخصوص حمل آب در بین دوچرخه سواران از قمقمه آب طرفدار بیشتر دارد .

 


جوراب دوچرخه سواری معمولا ساق کوتاه پیشنهاد می شود و بهتر است از جنس جورابهای حوله ای باشد که ورزشی است استفاده شود و در دوچرخه سواری در مسیرهای خاکی و غیر جاده ای حتی اگر عرق نکرده باشید جورابهای شما به علت اینکه چرخهای دوچرخه به رویشان خاک و گل می پاشند آلوده می گردند بنابراین در  برنامه های چند روزه  هر شب جوراب خود را عوض کنید.


 

 

 

 

.: گروه دوچرخه کوهستان توسن :.

لوگو گروه توسن

>
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات