تبلیغات
قالب وبلاگ
.

.
نویسندگان
مطالب مفید
سایتهای مفید
پیوندهای روزانه

چگونه پنچر نشویم!


 

آیا می دانید بیشترین دلیلی که باعث می شود مردم دوچرخه هایشان را در گاراژ منازل خود بگذارند و هرگز از آنها استفاده نکنند چیست؟
آیا می دانید بیشترین آمار حادثه غیرمنتظره برای دوچرخه سواران مربوط به چیست؟
جواب این سوالات تنها یک کلمه و آن چیزی جز "پنچری" نیست. با اینکه پنچری همیشه جرئی جدای ناپذیر از دوچرخه سواری است، اما خبر خوب اینجاست که شما می توانید با دانستن دلایل عمده پنچری و راههای پیشگیری از آنها احتمال این پیشامد را به حداقل برسانید.

1- به لاستیک هایتان بیشتر توجه داشته باشید
اگر مسافتی که با دوچرخه طی میکنید اغلب طولانی و در مسیرهای ناهموار است، باید بعد از هر سواری به دقت لاستیک های خود را بررسی کرده و در صورت صدمه دیدن آنرا تعمیر یا تعویض نمایید.


 


2- از اجسام براق و درخشان دوری کنید

زمانی که شما در مسیری مشغول سواری هستید می توانید با دوری از اشیاء درخشنده و براق، لاستیک خود را هر چه بیشتر از پنچری دور نگه دارید. این اشیا ممکن است به صورت خرده های اجسام، شیشه، میخ، سیم، سنگ ریزه و... باشند. ورود این اجسام به درون تایر دوچرخه تان اگرچه ممکن است باعث پنچری فوری در همان زمان نشود اما سبب کاهش باد لاستیک ها به مرور زمان خواهد شد.


 


3- لاستیک خود را تمیز کنید

وقتی که شما با یک جسم براق بر روی لاستیک خود مواجه شدید، در همان زمان آنرا با قسمت پددار دستکش خود پاک کنید تا با اینکار از شانس فرو رفتن عمیق تر آن جلوگیری کرده باشید، اگرچه بعضی مواقع اینکار در صورت فرو رفتن جسم در تیوب باعث از دست دادن سریعتر باد لاستیک خواهد شد.

بهترین راه برای چک کردن لاستیک خود بلند کردن قسمت جلوی دوچرخه با گرفتن قسمت نعلی دوشاخ و همچنین میل زین در چرخ عقب می باشد.


 


4- پنچری های ریز را وصله بزنید

اگر در هنگام بررسی لاستیک خود با بریدگی یا سوراخ ریزی مواجه شدید باید آنرا با استفاده از چسب و وصله پنچری، پنچرگیری کنید. دقت کنید تا قبل از پنچرگیری ابتدا باید تمام باد لاستیک را خارج نموده و بعد از پنچرگیری پر از باد کنید تا از رفع مشکل اطمینان حاصل کنید.


 

دقت کنید پیش از قرار دادن تیوپ در جای خود داخل لاستیک را به دقت بازدید کنید تا از وجود هرگونه اجسام برنده و تیز در جداره داخلی لاستیک مطمئن شوید، ترجیحاً بدون دستکش اینکار را انجام ندهید چون احتمال بریدن یا فرو رفتن این اجسام برنده در دست وجود دارد و ممکن است به شما صدمه بزند.

اگر بریدگی لاستیک قابل تعمیر نباشد، شما ناچار به خرید یک لاستیک دیگر خواهید بود و این شانس شما را برای خرید لاستیک مقاوم در برابر پنچری افزایش خواهد داد که در ادامه درباره آن بحث خواهد شد.


5- روش تیوپ دولایه: امنیت دو برابر!

بعضی از دوچرخه سواران با استفاده از یک تیوپ دوم که از تیوپ یک دوچرخه قدیمی برمی دارند، توانسته اند کاملاً پنچری را در دوچرخه خود ریشه کن کنند! با اینکه اینکار در بین دوچرخه سواران مسابقات حرفه ای به دلیل افزایش چند گرمی وزن دوچرخه دیده نمی شود؛ اما هی! من نمیخوام وقتی دوستام دارن در حال دوچرخه سواری از مناظر اطراف لذت می برن، مشغول پنچرگیری و وصله زدن به تیوپ دوچرخم باشم!!!

و به این ترتیب شما خواهید توانست از تعداد زیادی از پنچری های احتمالی پیشگیری کنید.

برای اینکار تنها چیزی که نیاز دارید یک تیوپ نازک با عرض 23 میلیمتر از یک دوچرخه کورسی هست. شما می توانید آنرا به تعداد کافی از دوچرخه فروشی محل زندگی خود بگیرید. تیوب را از قسمتی که داخل طوقه قرار می گیرد ببرید و بین لاستیک و تیوپ دوچرخه خود قرار دهید و بعد از بستن چرخ روی دوچرخه آن را به اندازه کافی باد بزنید و نگران نحوه قرار گرفتن تیوپ کهنه بین لاستیک و تیوپ خود نباشید.


6- از نوار دور لاستیک استفاده کنید

علاوه بر روش بریدن لاستیک کهنه که در بالا گفته شد شما می توانید از نوار دور لاستیک که برای همین منظور طراحی و به فروش می رسد، استفاده کنید. این روش نیز مانند روش قبلی با افزودن یک لایه نازک اضافی دیگر، احتمال پنچری یا پارگی لاستیک را کاهش می دهد.


 



لاستیک های مرغوب خریداری کنید

با پرداخت پول بیشتر لاستیک های بهتری خریداری کنید. امروزه بسیاری از فروشندگان لاستیک، تایر های مقاوم در برابر پنچری (ضد پنچری) را تبلیغ می کنند که یک لایه فیبر اضافی به نامKelvarبه همراه دارد که این ساختار ملکولی خاص این ماده باعث شده است تا مقاومت آن در برابر پنچری، چندین برابر بیش از لاستیک های معمولی باشد مانند لاستیک Continental مدل Ultra Gatorskinکه در این زمینه از لاستیک های معروف می باشد.

 






7- لاستیک نازک نخرید

با پرداخت پول زیادی یک لاستیک فوق سبک مخصوص مسابقات خریداری می نمایید و بعد از هر بار سواری دچار پنچری می شوید. چه انتظاری از لاستیک خود دارید؟ این نوع لاستیک بسیار نازک هستند و مانند این خواهد بود که دوچرخه خود را بر روی تیوپ می رانید. درست است که این لاستیک برای دو ساعت مسابقه بر روی جاده ای که از قبل توسط برگزارکنندگان مسابقه آماده شده است خوب است اما در دنیای واقعی آنها نمی توانند لاستیک های خوبی برای شما باشند. برای دوچرخه سواری در یک مسیر ناهموار، لاستیک هایی که کمی سنگین تر هستند به خاطر ضخیم تر بودن جداره های آنها انتخاب بسیار بهتری خواهند بود.

همچنین لاستیک های کراس کانتری گزینه مناسبی برای دوچرخه هایی که در مسیرهای سخت و ناهموار سواری می کنند نبوده و احتمال پنچری را افزایش خواهند داد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این لاستیک ها دارای جداره نازکی هستند که آنها را در مسیرهای خشن آسیب پذیرتر خواهد کرد.


 


8- مراقب لبه های تیز طوقه باشید

آیا تا بحال از نزدیک به سوارخ های طوقه دوچرخه تان نگاه کرده اید؟ طوقه ها دارای لبه های تیزی هستند که در صورت عدم توجه به پوشش آنها، باعث پنچری دائمی تیوپ خواهند شد. از سلامت و وضعیت نوار طوقه خود مطمئن شوید و کاملاً لبه های تیز حفره های طوقه را بپوشانید.

تهیه و تنظیم استاد افشین رمضانی


 

 

.: گروه دوچرخه کوهستان توسن :.

لوگو گروه توسن

>
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات