تبلیغات
قالب وبلاگ
.

.
نویسندگان
مطالب مفید
سایتهای مفید
پیوندهای روزانه

همه چیز درباره آجهای لاستیک


 

شیارهای روی هر تایر یکی از موضوعات مهم بخصوص برای تایرهای آجدار دوچرخه های کوهستان می باشد، بطوریکه یک اختلاف کوچک در طرح شیارها می تواند تفاوت های قابل ملاحظه ای در سواری داشته باشد. معمولاً شیارهای بیشتر روی تایر به معنی چسبندگی بیشتر و از طرفی مقاومت بیشتر در هنگام چرخیدن است، پس شما نیاز به تعدیل نیازهایتان برای سرعت و انتظاراتتان برای چسبندگی باشید.

 

اینکه شما چه نوع دوچرخه سواری هستید اهمیتی ندارد، هر زمان که شیارهای لاستیک به مرور زمان از بین رفتو لاستیک نزدیک صاف شدن قرار داشت، فرمان پذیری دوچرخه تان ضعیف تر شده و شیارها نیز در هنگام چرخش دیده نمی شوند. در این هنگام لاستیک هایتان برای برای تضمین سرگرمی و ایمنی بیشتر باید تعویض کنید. شما ممکن است در هنگام دیدن آجهای لاستیک های دیگر دچار سردرگمی شوید، در اینجا انواع آجهای لاستیک ها را شرح خواهیم داد:


سطح صاف و صیقلی:

برای مصارف شهری/روزانه، توریستی و دوچرخه های کوهستان طراحی شده اند، سطح صاف این لاستیک ها تقریباً شبیه لاستیک های جاده اما با قطر(ضخامت) بیشتر است. این تایرها تقریباً روان، با طرح شیارهای ساده قابل مشاهده می باشند. لاستیک های صاف برای سطوح هموار مثل سنگ های صیقلی، آسفالت و مسیرهای یکدست و تمیز طراحی شده است. شیارهای V شکل عملکرد این لاستیک ها را در پیچ های جاده های خیس بهبود می بخشد.

 





نیمه صاف:

لاستیکی بین انواع آجدار و صاف می باشد. قسمت میانی این تایرها هموار بوده و برای کاهش مقاومت در حین چرخش لاستیک و شتاب سریعتر، و آجهای بزرگ(خشن) در اطراف تایر به پیچیدن دوچرخه در سر پیچ ها کمک می کند.

 





شیارهای معکوس (آج معکوس):

تایرهای طراحی شده با آج معکوس مقاومت کمتری نسبت به تایرهای معمولی در هنگام چرخش دارند، اما چسبندگی و مقاومت بیشتری نسبت به تایرهای صاف دارند. از این تایرها زمانی پیشنهاد می شود استفاده کنید که احتمال می دهید با مسیر غیر آسفالت یا در جاده ای با مقدار زیادی ترک خوردگی و دست انداز مواجه شوید.

 





آجدار:

شکل های مختلف آجهای لاستیک بر اساس موقعیت خاص مسیرهای مختلف طراحی می شوند.

 



- آجهای کوچکتر، سریعتر و برای مسیرهای باریک و هموار مناسب است.

 

- آجهای بلندتر، چسبندگی بیشتری را در مسیرهای تکنیکی مثل ریشه درختان و صخره ها پیشنهاد می کند.

- لاستیک های عریض تر با آجهای درشت بهترین گزینه برای مسیرهای نرم می باشند.

- آجهای که در نقطه اتصال به تایر پهن تر(عریض تر) هستند، سر پیچهای مسیرهای کوبیده بهتر عمل خواهند نمود.

 

- لاستیک های با آج های بلند و فاصله بیشتر از یکدیگر سازگاری بیشتری با شرایط مسیرهای کوبیده شده و کوبیده نشده دارند.

- تایرهای طراحی شده برای مسیرهای گل آلود دارای آجهای با فاصله زیاد از یکدیگر، به منظور ریختن گل های از تایر می باشند. در صورت زیاد نبودن فاصله آجها گل های چسبیده به تایر بین آجها را پر خواهند کرد و اساساً مانند آن است که شما با لاستیکی صاف در شرایط گلی سواری کنید!

 

در هنگام خرید تایرهای دوچرخه کوهستان، در صورتی که لاستیک های جلو عقب انتخابی شما دارای شیارهای منحصر بفردی می باشد، به این مورد توجه کنید که فروشنده اشتباهاً دو لاستیک یکسان به شما ندهد. البته اغلب این نوع لاستیک ها به صورت جفت در کنار یکدیگر بوده و امکان اشتباه وجود ندارد.

شیارهای مختص لاستیک جلو برای کشش بهتر در هنگام پیچیدن طراحی شده است در حالیکه شیارهای مختص لاستیک عقب برای انتقال بهینه نیرو و کنترل چرخ عقب طراحی شده است. در هنگام جازدن تایرها به جهت چرخش صحیح آنها دقت کنید. این چیزیست که شما می توانید با بررسی جداره بیرونی لاستیک که به شکل یک پیکان جهت دار می باشد پی به جهت صحیح چرخش تایر ببرید.

 

.: گروه دوچرخه کوهستان توسن :.

لوگو گروه توسن

>
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات