تبلیغات
قالب وبلاگ
.

.
نویسندگان
مطالب مفید
سایتهای مفید
پیوندهای روزانه

آموزش پنچرگیری دوچرخه

1 - پیداکردن پنچری


قبل از خارج کردن تیوب ابتدا تایر را بازدید کنید. از قسمت والف شروع کنید، تمام حوالی قسمت والف را برای پیدا کردن دلیل پنچری بررسی کنید. هر نوع شیشه یا ریزه سنگی را که می بینید بردارید. حتی اگر دلیل پنچری را پیدا کردید، بررسی تایر را تا رسیدن به محل شروع ادامه دهید.

2- خارج کردن تیوپ

با فشار دادن والف اجازه دهید تا باد تیوب خالی شود (با باز کردن مغزی داخلی والف نیز می توانید اینکار را انجام دهید). در یک طرف تایر(ترجیحاً خلاف قسمت والف) با استفاده از تایلیور (از تمامی فروشگاههای لوازم دوچرخه قابل تهیه می باشد) که تا زیر لبه تایر در داخل طوقه فشار داده اید، به سمت خودتان حرکت دهید تا لبه تایر خارج شود. اینکار را تا زمانی که تمام تایر از داخل طوقه آزاد شود ادامه دهید.سپس تیوب را کاملا خارج کنید و تایر را نیز از روی طوقه جدا کنید.


3- باد زدن تیوپ پنچر

تیوب را باد بزنید و به صدای خروج باد گوش بدهید. عبور دادن تیوب از جلوی لب ها یکی از ترفندهای جالب در پنچرگیری است. اگر نتوانستید بار اول سوراخ پنچری را پیدا کنید، مجدداً تیوب را باد بزنید و اینبار آنرا از داخل ظرف آب بگذرانید تا محل خروج حباب های هوا را کشف کنید. سپس تیوب را قبل از رفتن به مرحله بعد خشک کنید.

مراقب باشید: در هنگام اتصال پمپ باد به والف جهت باد زدن مراقب باشید تا والف تیوب را خم نکنید. پمپ باد باید به طور مستقیم روی والف قرار گرفته و به طور مستقیم نیز از آن خارج شود. در صورت اتصال نادرست پمپ باد ممکن است والف از محل اتصال به تیوب شکسته شود.

4- تیوپ را آماده کنید

سایز مناسب وصله پنچری را آماده کنید (اگر در مورد اندازه وصله مطمئن نیستید از وصله بزرگتر استفاده کنید). اطراف محل پنچری را به آرامی سنباده بزنید. از تمیز بودن سطح اطراف محل پنچری مطمئن شوید. مقداری چسب پنچری به محل پنچری بریزید و با انگشت آنرا به شکل دایره ای به قطر 2 سانتیمتر پخش کنید. اجازه بدهید تا چسب خشک شود. مجدداً یک لایه نازک دیگر همانند لایه قبلی اضافه کنید. بار دیگر اجازه دهید تا خشک شود (با خشک شدن چسب پنچری رنگ آن از حالت شفاف به کدر تغییر می کند).

5- وصله را بچسبانید

در صورت مشخص نبودن محل دقیق پنچری بعد از خشک شدن چسب پنچری، تیوب را کمی باد بزنید، اینکار به شما کمک خواهد کرد تا محل سوراخ پنچری براحتی مشخص شود. وصله را بعد از جدا کردن فویل پشت آن، محکم روی محل پنچری فشار دهید. اگر پشت وصله یک لایه نازک سلفون نیز وجود داشت می توانید آنرا بردارید. حالا محل پنچرگیری را برای جلوگیری از چسبیدن تیوب به جداره داخلی تایر، آغشته به گچ، پودر تالک، یا خاک جاده کنید.

6- برسی جداره داخلی تایر

قبل از جا زدن تیوب، جداره داخلی تایر را برای وجود عامل پنچری دوبار بررسی کنید. در یکی از حالات فقط قسمتی از تایر که مستقیماً با مسیر در تماس است را با دقت بررسی کنید. قرار دادن تیوب روی تایر به شما در یافتن محل حدودی پنچری کمک خواهد کرد. با نوک انگشتتان جداره داخلی تایر را جستجو کنید و با کمک حس لامسه عامل پنچری را پیدا کنید و بردارید.

7- تایر را جا بزنید

پس از پنچرگیری تیوب و بررسی تایر برای شیشه، سنگ ریزه و اجسام تیز، یک طرف تایر را داخل طوقه جا بزنید. تیوب را کمی باد کنید و داخل تایر قرار دهید (ابتدا والف را از حفره طوقه رد کنید). از قسمت مقابل والف شروع به جا زدن تایر کنید. با انگشت شصت خود لبه تایر را داخل طوقه قرار دهید. اینکار را ادامه دهید تا فقط یک قسمت تایر در محل والف بیرون مانده باشد. والف را کمی بالا بکشید و با استفاه از انگشتان شصت تان، آن قسمت باقی مانده از تایر را داخل طوقه قرار دهید.

8- برسی های نهایی را انجام دهید

بررسی کنید که تیوب در بین طوقه و لبه تایر گیر نکرده باشد. برای پیدا کردن قسمت هایی از تایر که نرم به نظر میرسند(تیوب تا خورده) ولی تایر شکل خود را حفظ کرده، بعد از باد زدن تایر آنرا با دستانتان بررسی کنید. اطراف تایر را برای پیدا کردن هر نوع برجستگی یا فرورفتگی لاستیک در طرقه بررسی کنید، در صورت یافتن کمی باد تایر را کم کنید و قسمت هایی از لاستیک را که بیش از اندازه در طوقه فرو رفته به سمت بیرون و قسمت های برجسته را با دست فشار دهید تا در محل مناسب خود روی طوقه قرار بگیرند.

تایر را به میزان توصیه شده باد کنید و بار دیگر محل قرارگیری لبه های لاستیک را بررسی کنید که در حالت باد شده نیز بطور صحیح قرار گرفته باشد. در پایان، با چرخاندن لاستیک بررسی کنید تا لاستیک به صورت دایره وار بچرخد. در صورتی که به حالت داره ای صحیح گردش نکرد، باد تایر را خالی کنید و مجدداً محل برجسته یا فرورفته را بررسی کنید.

نکات پنچرگیری

- در هنگام خارج کردن تیوب از داخل تایر، به محل قرارگیری تیوب دقت کنید تا بعد از یافتن پنچری، راحت تر بتوانید محل آن را روی تایر مشخص و عامل پنچری را پیدا کنید.

- محل پنچری را با یک خودکار ضربدر بزنید تا راحت تر بتوانید محل آنرا پیدا کنید.

- اگر هیچ نوع سنباده ای ندارید، محل پنچری را با یک سنگ یا سطح جاده سنباده بزنید.

- اگر تایرهایتان به راحتی کم باد می شوند، یک نوار طوقه نازک یا یک نوار طوقه ثانویه استفاده کنید تا لبه های تایر کمتر در طوقه فرو بروند.

- برای تایرهای باریک، نوار طوقه نازک تر استفاده کنید، اینکار بستن و باز کردن تایر را آسان تر می کند.

- آخرین قسمت جاانداختن لاستیک روی طوقه باید در محل قرارگیری والف انجام شود. مطمئن شوید که لبه تایر تا حدممکن درون طوقه جای گرفته باشد. برخی از تایرهای خیلی باریک برای جا انداختن نیاز به تایلیور دارند. همچنین استفاده از تایلیور مخصوص VAR25 به شما کمک خواهد کرد تا از آسیب رسیدن به تیوب در هنگام جازدن لاستیک جلوگیری شود.

شناسایی پنچری

دو پنچری کوچک با فاصله خیلی نزدیک به یکدیگر نشان دهنده گاز گرفته شدن تیوب می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تیوب در حین عبور از روی یک جسم تیز، بین طوقه و تایر قرار می گیرد. باد نشدن کافی تایرها یکی از دلایل شایع این نوع پنچری می باشد. بررسی کنید که جداره تایر بریده نشده باشد. در صورت بریدگی تایر شما نیاز به تعمیرات اضطراری پیدا خواهید کرد که در این آدرس می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

وجود یک حفره در سمت داخلی تیوب نشان می دهد که دلیل پنچری به خاطر نوک سیم پره بوده است. جدااره داخلی طوقه را بررسی کنید تا مطمئن شوید نوار طوقه به خوبی سوراخ های سیم پره را پوشانده باشد و هیچ کدام از سیم پره ها از سطح طوقه بالاتر نیامده باشند، در غیراینصورت باید به پایین هدایت شوند.

یکی از دلایل نه چندان شایع پنچری، وجود لبه های تیز در حفره ای می باشد که والف از آن عبور می کند. پنچری های بوجود آمده در والف قابل ترمیم نیستند.


کیت پنچری خودتان را بسازید.
. وصله های بدون لبه
. نوار طوقه
. یک جفت تایلیور
. یک تکه سنباده
. آچار فرانسه کوچک، در صورت پیچی بودن محل اتصال توپی به تنه
. آچار آلن در صورت آلن خور بودن چرخ ها
. پمپ باد قابل اطمینان
. یک تیوب اضافه نیز همیشه همراه داشته باشید.
به غیر از پمپ باد، سایر لوازم باید در کیف زیر زین قرار داده شوند.


 












استفاده از تیوپ یدک

پنچرگیری در شرایط هوای بارانی، به دلیل نچسبیدن وصله پنچری روی تیوب، بسیار مشکل می باشد، در این مواقع می توانید از تیوب یدک استفاده کنید! همچنین استفاده از تیوب یدک یک از مبانی تعمیرات در هنگام خالی کردن باد یا بریده شدن والف می باشد.

تهیه و تنظیم استاد افشین رمضانی


 
.: گروه دوچرخه کوهستان توسن :.

لوگو گروه توسن

>
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات